وردپرس یا HTML (استاتیک) ، این سوالی است که اکثر اوقات پرسیده می‌شود.

قصد دارید سایت خود را از ابتدا بسازید یا از یک پلتفرم ساخت وبسایت استفاده کنید؟ هیچوقت نمیشود قاطعانه جواب این سوال را داد.

بسته به اینکه شما کدوم گزینه را انتخاب می‌کنید پارامتر های هزینه، زمان و محصول نهایی میتوانند متفاوت باشند. برای کمک به شما در انتخاب روش مناسب برای کسب و کارتان در ادامه این مقاله عملکرد یک سایت استاتیک و سیستم مدیریت محتوای وردپرس را با هم مقایسه می‌کنیم.

تفاوت بین وب سایت HTML و وردپرس

برای ساخت یک وب سایت از ابتدا باید یک توسعه دهنده استخدام کنید که این کار را به خوبی انجام دهد. توسعه دهنده ها از HTML, CSS و گاهی اوقات از JAVASCRIPT برای ساخت صفحات وب استفاده می‌کنند.

هزینه ساخت یک وبسایت از ابتدا، زمان و هزینه بیشتری را نیاز دارد. نکته قابل توجه این است که در این روش  یک ظاهر سفارشی و تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان شما به ارمغان می‌آورد.

اگر ترجیح می‌دهید زمان و پول خود را برای ساختن یک وب سایت سفارشی با استفاده از HTML,CSS و JAVASCRIPT  صرف نکنید می‌توانید سایت خود را با وردپرس طراحی کنید.

از بین این دو روش وردپرس طرفداران زیادی دارد.  بخشی از امکانات وردپرس را به شرح زیر است:

  • سفارشی سازی طراحی سایت
  • اضافه کردن ویدیو و عکس و فایل در نوشته ها
  • سازماندهی کردن محتوا بر اساس دسته بندی و برچسب
  • مدیریت کاربران
  • ویرایش کدها
  • و …

وردپرس بسیار ساده هست طراحی سایت با آن به سادگی صورت می‌گیرد. بدون دانش کمتری نسبت به کد نیاز دارند.  وردپرس یک انتخاب جذاب برای طراحان وب سایت است.

اما وب سایت استاتیک دقیقا چیست و چگونه مقایسه می‌شود؟

وب سایت استاتیک چیست؟

یک وب سایت استاتیک از کتابخانه  های فایل HTML تشکیل شده است. برای هر صفحه سایت یک فایل HTML ایجاد می‌شود. هنگامی که کاربراز یک وب سایت استاتیک بازدید می‌کند، مرورگر کاربر درخواستی را به سمت سرور ارسال می‌کند. سرور در جواب درخواست ارسالی یک فایل  HTML و فایل های استایل و اسکریپت ها را برای نمایش سایت در مرورگر ، ارسال می‌کند. برای تغییر هر صفحه در سایت استاتیک لازم است که برنامه نویس کد HTML را تغییر دهد.

ایجاد سایت های استاتیک نسبتا ساده است اما نگهداری آنها ناکار آمد است. به طور مثال برای تغییر یک آیتم در منو سایت باید تغییر ات را در همه صفحات اعمال کنیم. بنابراین نگهداری یک وب سایت بزرگ به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.

راه حل این موضوع استفاده از یک وب سایت پویا است.سایت های پویا مانند وردپرس به جای داشتن کتابخانه ای از فایل های HTML آماده، با هر درخواست توسط کاربر، صفحات وب در وب سرور ساخته می‌شود.

زمانی که از یک صفحه  از یک سایت پویا بازدید می‌کنید پس از دریافت درخواست توسط وب سرور یک فایل HTML از داده های ذخیره شده با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مانند PHP می‌سازد.سپس آن فایل HTML جدید را برای نمایش به مرورگر شما می‌فرستد. این امکان انعطاف بسیار بیشتر و تجربه شخصی تر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

وب سایت های پویا را نیز می‌توان از  ابتدا برنامه نویسی کرد اما معمولا سایت ها با یک پتلفرم یا سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس پیاده سازی می‌شوند.

مقایسه HTML/CSS/Javascript با WordPress

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا انعطاف پذیر است که به چندین کاربر  اجازه می‌دهد تا یک وب سایت را ایجاد و اجرا کنند. درحالی که وردپرس از زبان برنامه نویسی پی اچ پی استفاده می‌کند، اکثر کاربران می‌توانند یک سایت وردپرس را بدون کدنویسی راه اندازی کنند.

سفارشی کردن یک سایت وردپرس در مقایسه با سایت های استاتیک  ساده تر است. از سوی دیگر نگهداری سایت های استاتیک آسانتر است زیرا لازم نیست با افزونه ها ی یک سیستم مدیریت محتوا سازگار باشند تا به درستی کار کنند.

آیا وردپرس از HTML استفاده می‌کند؟

بله، وردپرس و سایر  سیستم های مدیریت محتوا از HTML استفاده می‌کنند.

وردپرس در اصل به زبان HTML نوشته نشده است. نرم افزار اصلی  و همچنین افزونه ها و قالب ها در درجه اول با php نوشته شده اند. یک زبان برنامه نویسی که نحوه تعامل و ارتباط یک سایت وردپرس با پایگاه داده خود را کنترل می‌کند.

Php یک زبان سمت سرور است.بنابر این وقتی یک بازدید کننده سایت آدرس های صفحه وب شما را تایپ می‌کند، کد php درخواست  روی سرور را دریافت کرده و محتوای مربوطه را از پایگاه داده فراخوانی می‌کند. پس از آن محتوا را به یک فایل HTML تبدیل کرده و سپس برای بازدید کننده ای که درخواست ارسال کرده است، می‌فرستد.

بنابراین، در حالی که یک سایت وردپرس مانند یک سایت استاتیک برای کاربران نهایی به نظر می‌رسد و عمل می‌کند، روند نحوه مرتب سازی و ارائه محتوا به آن کاربران بسیار متفاوت است.

سرعت وردپرس

نیاز وردپرس به php و پایگاه داده یکی از مهمترین عواملی است که بر روی زمان بارگذاری تاثیر می‌گذارد. هر بار که بازدید کننده به سایت شما مراجعه می‌کند سرور شما باید کد های php را اجرا و اطلاعات را از پایگاه داده شما فراخوانی کند. از آنجا که این فرآیند به منابع بیشتری نسبت به یک سایت استاتیک نیاز دارد می‌تواندزمان بارگذاری و تاخیر را افزایش دهد.

با این وجود، با انتخاب یک هاست سریع، یک شبکه تحویل محتوا، بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر و انجام سایر اقدامات برای افزایش سرعت در سایت وردپرس خود، می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را به زیر 4 ثانیه برسانید.

سرعت HTML

همانطور که در بالا گفته شد، سایت های استاتیک برای بارگذاری نیاز به اجرا php یا پایگاه داده ندارند. این بدین معناست که اگر کد آنها بهینه شود، سایت های استاتیک سریعتر از سایت های وردپرسی هستند.

مقایسه سایت استاتیک با وردپرس به جهت سهولت استفاده

سهولت استفاده با انعطاف پذیری سایت رابطه عکس دارد. هر چه کنترل بیشتری بر مدیریت و طراحی سایت خود داشته باشید، ایجاد و مدیریت سایت سخت تر خواهد بود. هر چه فرآیند آسان تر باشد کنترل کمتری خواهید داشت.

بنابراین انتخاب یک پلتفرم نشان می‌دهد که سهولت استفاده نسبت به انعطاف پذیری برای کاربر اهمیت بیشتری دارد.

راحتی کار با وردپرس

با وردپرس می‌توانید بدون نیاز به دانش کدنویسی ، یک سایت را مدیریت کنید. شما به راحتی می‌توانید محتوا ایجاد کنید، ظاهر سایت خود را تغییر دهید، تنظیمات آن را در داشبورد وردپرس پیکربندی کنید و به راحتی عملکرد سایت خود را با افزونه ها توسعه دهید.

راحتی کار با سایت استاتیک

کارهایی که در وردپرس ساده هستند مانند افزودن و ویرایش محتوا، گسترش عملکرد سایت و تغییر ظاهر آن، هنگام ساخت یک سایت استاتیک بیسار دشوار تر خواهند بود. دلیل آن هم این است که شما هیچ داشبوردی برای خودکار سازی این فرآیندها در اختیار ندارید.

شما باید HTML و CSS را خودتان بنویسی یا برای انجام آن یک توسعه دهنده استخدام کنید.

وردپرس یا سایت استاتیک، انتخاب شما کدام است؟

در این پست، ما در مورد تفاوت های این دو نوع سایت همچنین معایب و مزایای آن ها صحبت کردیم. برای گرفتن بهترین تصمیم باید این موضوع را بررسی کنید که چه محصولی را میخواهید به کاربران خود ارائه دهید؟  یک سایت کاملا سفارشی یا یک سایت پویا و انعطاف پذیر؟ تعیین کنید که چقدر دانش، منابع و زمان می‌توانید برای ساخت و نگهداری وب سایت خود اختصاص دهید.

اگر دانش، منابع و زمان کافی برای توسعه یک سایت منحصر به فرد در اختیار ندارید وردپرس بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

💡سایت شما دارایی ارزشمندی برای کسب و کارتان خواهد بود.💡

ما در مقاله وردپرس چیست؟ به طور مقدماتی شما را با وردپرس آشنا می‌کنیم.