برای راه اندازی یک سایت اینترنتی قبلا در وبلاگ این سایت به تفصیل در خصوص دامنه و هاست سخن گفته ایم. در ادامه این مبحث به این نکته می پردازیم که اتصال دامنه به هاست چه مفهوم و چه ضرورتی دارد.

جهت یادآوری اشاره ای کوتاه به تعریف دامنه و هاست خواهیم داشت.

تعریف دامنه و هاست

دامنه: نامی که شما برای سایت خود انتخاب می کنید را دامنه یا دامین (Domain) گویند. این نام از دو بخش اسم و پسوند تشکیل شده است. خرید دامنه به صورت سالانه انجام می شود. و شما سالانه باید مبلغی را به شرکت ارائه دهنده این گونه خدمات بپردازید.

هاست: در حقیقت یک فضای میزبانی وب می‌باشد. شرکت های ارائه دهنده هاست یا میزبان وب، سرورها، امکانات و خدماتی را در اختیار شما قرار می دهند که فایل های مربوط به سایت شما روی آن قرار گیرد. همچنین بحث مدیریت این سرورها و سایت وجود دارد که در شرکت های هاستینگ متفاوت است. در مورد هزینه های مرتبط، طبیعتا هر شرکتی با توجه به سخت افزاری که در اختیار شما قرار می دهد و خدماتی که ارائه می دهد، برآورد هزینه می کند. برای اطلاع از ویژگی های یک هاست خوب به مقاله ای که در این زمینه منتشر شده است مراجعه فرمایید.

سازوکار یک سایت اینترنتی

حال که مفهوم دامنه و هاست یادآوری شد. به نحوه کارکرد یک سایت اینترنتی می‌پردازیم. هر سایت اینترنتی یک برنامه آپلود شده است. این برنامه روی یک سرور در بستر اینترنت (هاست) قرار دارد که از طریق یک آدرس به نام دامنه برای ما قابل دسترس است. در صورتی که اتصال بین دامنه و هاست برقرار باشد، با وارد کردن دامنه در نوار آدرس مرورگر وارد سایت مورد نظرمان می شویم. مهم است که بدانیم؛ این اتصال باید به صورت دو طرفه انجام شود. یعنی هم از سمت دامین و هم از سمت میزبان وب انجام می شود.

IP چیست

در بحث شبکه به عبارت «آدرس IP» زیاد بر می خوریم. هر کامپیوتر متصل به شبکه یک آدرس دارد که از چهار عدد بین 1 تا 255 تشکیل شده که با نقطه از هم جدا شده اند. در شرکت های هاستینگ نیز هر سرور دارای یک IP است.

در مبحث اتصال دامنه به هاست این ارتباط باید بین آدرس دامنه و آدرس IP مربوط به سرور برقرار شود. وقتی در مرورگر خود، آدرس یک سایت یا همان دامنه را وارد می کنیم، اگر ارتباط IP دامنه مورد نظر پیدا شود، سایت باز خواهد شد.

DNS چیست

معنی فارسی آن «سامانه نام دامنه» است. و یک پروتکل محسوب می شود. DNS وظیفه تبدیل نام دامنه به IP را بر عهده دارد. تنظیمات مربوط به آن در کنترل پنل هاست و ثبت کننده نام دامنه انجام می پذیرد.

دی‌ان‌اس سرور مفهوم دیگری است که بد نیست با آن آشنا شویم. برای اینکه یک دامین بتواند به سایت وصل شود ابتدا باید به dns server اضافه شود. DNS Server  یک بانک اطلاعاتی بزرگ است، شامل همه دامین‌ها و IP‌های مرتبط به هم.

زمانی که یک شرکت هاستینگ، نام دامنه در در سرور DNS اضافه کند، حدود 48 ساعت طول می کشد که با سایر DNSهای سرار جهان هماهنگ شود. و سایت شما در بستر اینترنت با آدرس دامنه مورد نظرتان بالا بیاید.

اتصال دامنه و میزبان وب (هاست)

گام اول اتصال هاست به دامنه است. هنگام خرید هاست دی‌ان‌اس آن برای شما ارسال (ایمیل) می شود. و یا می توان از شرکت هاستینگ آن را پیگیری نمود.

جهت تنظیم دی‌ان‌اس دامنه وارد کنترل پنل مربوط به دامین خود شوید. البته اگر دامنه شما دارای پسوند ir است وارد سایت nic.ir شوید، چون کنترل پنل سایت های ملی این سایت است. بعد از انجام تنظیمات لازم وارد مرحله بعد می شویم.

گام دوم اتصال دامنه به هاست است. در این قسمت وارد کنترل پنل هاست خود شده و با وارد کردن آدرس دامنه و تنظیمات مرتبط این اتصال را برقرار نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *